Nu există gen literar mai dificil decât Jurnalul.

Motivul este unul omenesc: diaristul este ținta a numeroase ispite. Chiar dacă (teoretic) nu intenționează să își publice jurnalul, autorul este îmboldit de subconștient să se înfățișeze pe sine mai frumos, mai bun, mai deștept etc. decât este în realitate. Să își găsească scuze pentru diverse păcate și căderi, să se justifice, să plătească polițe…Pe scurt, autorul unui jurnal este cel mai adesea un individ „fardat”. Are, adică, o doză mai mare sau mai mică de falsitate narcisistă. Care este antipatică pentru cititor. Iată de ce istoria literaturii universale este plină de romane mari, de volume de poezie strălucite sau de capodopere dramatice. Însă jurnalele cu adevărat excepționale se pot număra (cu generozitate) pe degetele de la cele două mâini. Conștient fără îndoială de aceste riscuri, Dan Ciachir a evitat să își publice integral jurnalul pe care îl ține de ani buni, ci a selectat din el doar ceea ce a considerat că poate fi relevant pentru cititor. A ales mai puțin spre deloc pasaje, informații sau meditații despre propria-i persoană, preferându-le pe cele despre evenimente notabile sau despre terți. De aceea, noua apariție a lui Dan Ciachir la editura Lumea Credinței, Pagini de Jurnal (2004 – 2019), în care evită cu grație orice capcană narcisistă, este rudă bună cu volumele sale de evocări, devenite de acum faimoase, precum Când moare o epocăDerusificarea și „dezghețul”, Și noaptea asta va trece sau De ce nu iubesc democrații pisicileVeți regăsi același stil frust și în același timp învăluitor, pe care l-am asemănat cândva cu voluptatea piciorului gol cufundat într-un covor moale și gros de Buhara.

Iată, de exemplu, un fragment ales (aproape) la întâmplare, din 14 octombrie 2008: M-am întors aseară de la Constanța, după șase zile încheiate, iar în ultimele patru am avut parte de o vreme splendidă. (…) Joi am mers la Histria, iar de la cetate am fost apoi la mica mânăstire omonimă, înființată în urmă cu patru ani – biserica este în curs de contruire -, stărețită de un călugăr tânăr cu chemare evidentă pentru monahism, de loc din Ilva Mică. A doua zi am mers la Mânăstirea „Sf. Elena de la mare”, așezată la trei kilometri de Costinești, pe țărm, condusă de o stareță închinoviată multă vreme la Arhiepiscopia din Galați. I-am evocat pe părintele Gherontie și pe arhimandritul Ironim Motoc. Am aflat că în 1926 Principesa Elena, mama Regelui Mihai I, începuse o mânăstire lângă Costinești, desființată de comuniști, care nu a mai putut fi continuată pe locul inițial. Am fost la Mangalia trei zile la rând, în ultimele două, sâmbătă și duminică, împreună cu Răzvan Ionescu, oaspeți ai preoților Sorin și Vasile Cârlan de la Biserica Sf. Mina, construită din lemn, în stil maramureșean, foarte curată și încăpătoare, împodobită cu gust și cuviință ortodoxă. Spre deosebire de orășelul de altădată, în care veneam pe jos din 2 Mai să cumpăr „România literară” și să beau o sticlă de bere Radeberger la barul unui hotel din centru, Mangalia de astăzi este un „municipiu” cu circulație intensă. Pompiliu Comșa.

Related posts

Și totuși sarmaua?!…Sarmaua dom’le!… e românească sau turceasca? Ce întrebare năroadă! Cum să fie turcească , mai ales cea așezonată cu slăninuță de porc crescut în bătătură! Păi unde ai mai văzut dumneata turc mahomedan, să înfulece sărmălute’n foi de viță și mustind a unturică de purcel? Și apropo de înfulecat. Se cam exagerează…cum că moldovenii și mai ales cei din Iași ar fi hulpavi la sarmale!Că dacă am avut pe unul mai pântecos, Nică a lui Ștefan a Petrei,gata acum toți suntem fanii lui Flămânzilă? Adevăru-i că tălica Ion a cam exagerat la hanul,,Trei sarmale”.Adicătălea ce înseamnă 3 sărmăluțe în foi de viță infășurate strâns…Chiar înăbușite în smântână tot n-ajung nici pe o măsea.Așa că povestitorul a sugerat modificarea firmei de la han.Păi nu-i mai corect ,,La trei oale cu sarmale”.Cum să atragi mușteriu cu trei amărâte de sărmăluțe anemice! Dar revenind la tradițiile noastre…Turcii…nu și nu că sarmaua este a lor! Că ei au învelit orezul în nu știu ce și de aici a început plagiatul! Pân’ la urmă am dat- o la pace recunoscând că aici în Balcani am împrumutat fiecare rețetele unii de la alții și avem acum fiecare sarmaua lui.Iar noi moldovenii de la Iași am mai adăugat la urmă o stropeală cu licoare de Cotnari.Iacă așa ghini! Și mă rog turcul cu treaba lui și cu ceaiul de măghiran!

Păzea! Vin turcii! Da nu fugiți bre! Chiar dacă vin înarmați până în dinți…cu baclavale, șuberek, sarailie și alte turcisme! Când? Pe 25,26 și 27 iulie a.c. Unde atacă? La Iași în Parcul Expoziției din Copou.Scop? Caritabil! Cine poate să ajute cumpărând produsele expuse să o facă! Știm cu toții câte au pătimit de la cutremure vijelii și altele.Hai bre să dăm o mână de ajutor!

O lume frământată!…Cu accente tragice, învolburate până aproape de autodistrugere.Pe ici pe colo mai răzbat timide câteva accente de speranță verde inchis,înghițite rapid de hăul întunecat.Totul se zvârcolește nevrotic ca în tablourile lui Van Gogh.Și toate acestea cu o insuportabilă claritate.Dureros de clare și palpabile, spaimele ne pătrund ființa instantaneu.Și totuși lumina își face loc și se încleștează într-o luptă pe viață și pe moarte cu întunericul.Oare vom reuși să-l învingem? În această cheie înțeleg eu să ,, citesc” acest superb peisaj marin al maestrului Petru Asimionese. Cu admirație Ioan Bodea.

🍪 Această gazetă folosește cookie-uri. Nu pentru a te urmări, ci pentru a funcționa corect, a-ți arăta conținut relevant și a înțelege cum este folosit site-ul. Acceptând cookie-urile, susții funcționarea presei independente și ne ajuți să rămânem liberi. Mai mult