Puțin altfel despre Ziua Marinei

Mijlocul lunii august, când se celebrează Ziua Marinei de Praznicul Adormirii Maicii Domnului, reprezintă apogeul sezonului estival. Din 1990, cu acest prilej, au loc diverse momente spectaculoase: paradă navală, evoluția aviației militare cu elicoptere de luptă, demonstrații sportive marinărești susținute de scafandrii militari și echipajele ambarcațiunilor cu rame sau vele. Până în ’90, România deținea flotă maritimă comercială (peste 300 nave), flotă de pescuit oceanic (peste 100 pescadoare, nave colectoare, 12 nave frigorifice POLAR) și flotă fluvială (șlepuri și barje). Plus un numeros personal navigant format la Liceul de Marină, Școala de Maiștri și Institul de marină (actuala Academie). Când a devenit ministrul transporturilor, Traian Băsescu (el însuși, mariner neînfricat) s-a gândit la protecția colegilor de breaslă. Orice vapor poate să facă bâldâbâc și se duce la fund precum Titanicul. Mai există riscul, de a fi atacat de corsari și jefuit. Ca să-i scutească pe marinarii români de emoții, Băse i-a lăsat fără obiectul muncii. Au rămas pe uscat, cum s-ar spune. Afirmația nu-i valabilă în cazul său, cât timp există beutură. Cert e că Flota României s-a topit ca cuburile de gheață în paharul de whisky înainte să-l dea pe gât Băse. Păi, ori suntem pirați, ori nu mai suntem… Drept consolare, în madatul său, începând cu 2009, Ziua Marinei se celebrează ca sărbătoare națională. Deși mai nimerit ar fi un Parastas național. Ziua Marinei Române s-a aniversat prima dată în 15 august 1902, fiind legată de sărbătoarea Sfintei Maria, ocrotitoarea marinarilor. Evenimentul s-a marcat în Portul Constanța, la bordul crucișătorului Elisabeta, în prezența ministrului de război și ofițerilor Diviziei de Mare. Pe faleza Cazinoului s-au organizat ample manifestări, spectacole în aer liber și jocuri de artificii. În 1912, serbarea a intrat sub Înaltul Patronaj al Majestății Sale Regina Elisabeta, inițiativa organizării aparținând Societății ,,Regina Elisabeta” a Marinarilor Civili. Manifestările au evoluat ca amploare, fiind susținute, în perioada interbelică, de Liga Navală Română, Yacht Clubul Regal și Asociația Marinarilor Civili. Tot de Ziua Marinei, Regele Carol al II-lea a hotărât ca școala pentru marinari să se numească Școala Navală “Mircea” și a creat „Medalia Maritimă”, transformată în 1938 în „Virtutea Maritimă”. La 15 august 1936, în cadrul festiv, a fost botezat primul submarin românesc, NMS Delfinul. * În arhivele muzicale a rămas “Marșul Marinei” dedicat Yaht-Clubului Regal Român. Marșul aparține compozitorului Gogu Bottea-Constanța, pe versurile căpitanului de marină V. Marcu. Un cântec fredonat, cu text conform naivităților epocii: “Pornim voioși în larg, cu flamura prinsă la catarg / Spre al zărilor miraj, pornim într-un ușor tangaj / O vis de marinar, te retrăim cu toții iar” (refren). În 1945, după victoria Aliaților asupra Germaniei hitleriste, la sărbătoarea marinarilor români au participat și membrii Comisiei Aliate de Control. Între 1949-1953, Ziua Marinei s-a rezumat la marcarea Zilei Flotei U.R.S.S., în ultima duminică din iulie. Începând cu 1960, manifestările au inclus conferințe despre semnificația Zilei Marinei, înmânarea de către delegațiile marinarilor a unor machete de nave, vizitarea de către pionieri a navelor-școală Mircea și Libertatea, ieșiri pe mare. Semnificația creștină a sărbătorii s-a înlocuit cu una mitologică: participarea zeului Neptun în calitate de patron al întrecerilor marinărești.

Din 1970, pe litoral, Ziua Marinei (prima duminică din august) era precedată două săptămâni de „Serbările Mării”. Constanța, asaltată de turiști, îmbrăca straie de sărbătoare. Pe b-dul Tomis se organiza defilarea carelor alegorice, unde Zeul Neptun cu trident (interpretat de actorul Lucian-Lulă Iancu) se înconjura cu vestale în costume de baie. În anii ‘70 -’80, litoralul găzduia 150.000 turişti pe serie care, în medie, dura 10 zile. Staţiunile Mamaia şi Mangalia aveau câte 30.000 turişti pe serie. La Mangalia, se adăugau cei din salba de stațiuni (Neptun-Olimp, Jupiter, Saturn, Venus, Cap Aurora). La Costinești și Vama Veche (“raiurile tinereții”) numărul studenților nu se putea cuantifica datorită nenumăraților “blatiști”. În Tabăra şcolară Năvodari veneau 5.000 copii. Cele două Eforii primeau pe serie 15.000 turişti Restul se cazau în campinguri sau neorganizat în camere închiriate. Greu de închipuit dar, în anii 70, litoralul comunist atrăgea pe sezon (mai-octombrie) în jur de 1,5 milioane turiști străini. Aproximativ 400.000 nemți, 300.000 ruși, 100.000 nordici și din țările socialiste.

Pompiliu Comșa

Related posts

Și totuși sarmaua?!…Sarmaua dom’le!… e românească sau turceasca? Ce întrebare năroadă! Cum să fie turcească , mai ales cea așezonată cu slăninuță de porc crescut în bătătură! Păi unde ai mai văzut dumneata turc mahomedan, să înfulece sărmălute’n foi de viță și mustind a unturică de purcel? Și apropo de înfulecat. Se cam exagerează…cum că moldovenii și mai ales cei din Iași ar fi hulpavi la sarmale!Că dacă am avut pe unul mai pântecos, Nică a lui Ștefan a Petrei,gata acum toți suntem fanii lui Flămânzilă? Adevăru-i că tălica Ion a cam exagerat la hanul,,Trei sarmale”.Adicătălea ce înseamnă 3 sărmăluțe în foi de viță infășurate strâns…Chiar înăbușite în smântână tot n-ajung nici pe o măsea.Așa că povestitorul a sugerat modificarea firmei de la han.Păi nu-i mai corect ,,La trei oale cu sarmale”.Cum să atragi mușteriu cu trei amărâte de sărmăluțe anemice! Dar revenind la tradițiile noastre…Turcii…nu și nu că sarmaua este a lor! Că ei au învelit orezul în nu știu ce și de aici a început plagiatul! Pân’ la urmă am dat- o la pace recunoscând că aici în Balcani am împrumutat fiecare rețetele unii de la alții și avem acum fiecare sarmaua lui.Iar noi moldovenii de la Iași am mai adăugat la urmă o stropeală cu licoare de Cotnari.Iacă așa ghini! Și mă rog turcul cu treaba lui și cu ceaiul de măghiran!

Păzea! Vin turcii! Da nu fugiți bre! Chiar dacă vin înarmați până în dinți…cu baclavale, șuberek, sarailie și alte turcisme! Când? Pe 25,26 și 27 iulie a.c. Unde atacă? La Iași în Parcul Expoziției din Copou.Scop? Caritabil! Cine poate să ajute cumpărând produsele expuse să o facă! Știm cu toții câte au pătimit de la cutremure vijelii și altele.Hai bre să dăm o mână de ajutor!

O lume frământată!…Cu accente tragice, învolburate până aproape de autodistrugere.Pe ici pe colo mai răzbat timide câteva accente de speranță verde inchis,înghițite rapid de hăul întunecat.Totul se zvârcolește nevrotic ca în tablourile lui Van Gogh.Și toate acestea cu o insuportabilă claritate.Dureros de clare și palpabile, spaimele ne pătrund ființa instantaneu.Și totuși lumina își face loc și se încleștează într-o luptă pe viață și pe moarte cu întunericul.Oare vom reuși să-l învingem? În această cheie înțeleg eu să ,, citesc” acest superb peisaj marin al maestrului Petru Asimionese. Cu admirație Ioan Bodea.

🍪 Această gazetă folosește cookie-uri. Nu pentru a te urmări, ci pentru a funcționa corect, a-ți arăta conținut relevant și a înțelege cum este folosit site-ul. Acceptând cookie-urile, susții funcționarea presei independente și ne ajuți să rămânem liberi. Mai mult