Doi artişti gălăţeni, la Institutul Cultural Român de la Lisabona. 

Institutul Cultural Român de la Lisabona, în colaborare cu Ambasadele României și Japoniei în Republica Portugheză, a inaugurat, pe 9 mai 2024, expoziția de pictură „Drum de apă și de piatrăˮ, special concepută și realizată de artistul român Roland Pangrati pentru expunerea la galeria reprezentanței ICR de la Lisabona (Alfama, Rua do Barão 10). Curatoriată de Cristina Simion, expoziția „Drum de apă și de piatrăˮ cuprinde o serie de lucrări realizate cu tehnica picturii japoneze Nihonga, având ca inspirație unele dintre cele mai reprezentative situri naturale, stâncoase din Portugalia şi beneficiază de aportul muzical al compozitorului gălăţean Eugen Dan Drăgoi. Expoziția este organizată în contextul celebrării a 50 de ani de la Revoluția Garoafelor și a 35 de ani de la căderea Cortinei de Fier, fiind dedicată promovării relațiilor interumane și a valorilor culturale româno-portugheze prin adaptarea contemporană a mijloacelor artistice tradiționale japoneze. Discursurile inaugurale au fost urmate de un performance susținut de poetul Dinu Flămând, care a recitat, în limbile portugheză și română, poemul ”Odă maritimă”, de Fernando Pessoa. Evenimentul a continuat cu o demonstrație de utilizare a tehnicii de pictură Nihonga și cu o vizită ghidată realizată de artist, la care au participat peste 60 de invitați, între care ambasadori, reprezentanți ai corpului diplomatic, autorități portugheze și institute culturale, oameni de cultură și reprezentanți ai mediului academic desemnați cu titlul onorific Amicus Romaniae, public divers și membri ai comunității românești din Lisabona. În ziua vernisajului, Diário de Notícias, cel mai important ziar cotidian al Portugaliei și unul dintre cele mai apreciate, a publicat sub semnătura actualului său director adjunct, Leonídio Paulo Ferreira, un amplu articol dedicat expoziției prin care invită publicul portughez să o viziteze la sediul ICR Lisabona, până la data de 20 iunie 2024, de luni până joi, între orele 10,00 și 14,00, și vinerea, între orele 10,00 și 12,00.

Roland Pangrati 

Roland Pangrati s-a născut la Galaţi, în 1974. A studiat la Liceul de Arte “Dimitrie Cuclin” din Galaţi şi la Universitatea de Artă din Bucureşti. A absolvit cursurile secţiei de Artă Murală din cadrul Facultăţii de Arte Decorative şi Design a Universităţii de Artă în anul 2000, fiind licenţiat în Arte Plastice şi Decorative.

După mai multe stagii de pregătire universitară în Tokyo (Japonia), pentru a deprinde tehnicile tradiționale ale picturii japoneze Nihonga, Roland Pangrati și-a dezvoltat un stil propriu, la granița dintre figurativ și abstract, care i-a adus recunoaștere în spațiul european, dar și în Japonia și Coreea de Sud.

Eugen Dan Drăgoi 

Eugen Dan Drăgoi este compozitor de muzică de teatru, film, musical, balet, muzică bizantină și muzică ușoară. Este, totodată, dirijor de orchestră la Teatrul Național de Operă și Operetă „Nae Leonard“ din Galați și conferențiar universitar la Facultatea de Arte a Universității „Dunărea de Jos“ din Galați. Este laureat al programului Aschberg din cadrul UNESCO și premiat la importante competiții naționale și internaționale de compoziție.

Related posts

Și totuși sarmaua?!…Sarmaua dom’le!… e românească sau turceasca? Ce întrebare năroadă! Cum să fie turcească , mai ales cea așezonată cu slăninuță de porc crescut în bătătură! Păi unde ai mai văzut dumneata turc mahomedan, să înfulece sărmălute’n foi de viță și mustind a unturică de purcel? Și apropo de înfulecat. Se cam exagerează…cum că moldovenii și mai ales cei din Iași ar fi hulpavi la sarmale!Că dacă am avut pe unul mai pântecos, Nică a lui Ștefan a Petrei,gata acum toți suntem fanii lui Flămânzilă? Adevăru-i că tălica Ion a cam exagerat la hanul,,Trei sarmale”.Adicătălea ce înseamnă 3 sărmăluțe în foi de viță infășurate strâns…Chiar înăbușite în smântână tot n-ajung nici pe o măsea.Așa că povestitorul a sugerat modificarea firmei de la han.Păi nu-i mai corect ,,La trei oale cu sarmale”.Cum să atragi mușteriu cu trei amărâte de sărmăluțe anemice! Dar revenind la tradițiile noastre…Turcii…nu și nu că sarmaua este a lor! Că ei au învelit orezul în nu știu ce și de aici a început plagiatul! Pân’ la urmă am dat- o la pace recunoscând că aici în Balcani am împrumutat fiecare rețetele unii de la alții și avem acum fiecare sarmaua lui.Iar noi moldovenii de la Iași am mai adăugat la urmă o stropeală cu licoare de Cotnari.Iacă așa ghini! Și mă rog turcul cu treaba lui și cu ceaiul de măghiran!

Păzea! Vin turcii! Da nu fugiți bre! Chiar dacă vin înarmați până în dinți…cu baclavale, șuberek, sarailie și alte turcisme! Când? Pe 25,26 și 27 iulie a.c. Unde atacă? La Iași în Parcul Expoziției din Copou.Scop? Caritabil! Cine poate să ajute cumpărând produsele expuse să o facă! Știm cu toții câte au pătimit de la cutremure vijelii și altele.Hai bre să dăm o mână de ajutor!

O lume frământată!…Cu accente tragice, învolburate până aproape de autodistrugere.Pe ici pe colo mai răzbat timide câteva accente de speranță verde inchis,înghițite rapid de hăul întunecat.Totul se zvârcolește nevrotic ca în tablourile lui Van Gogh.Și toate acestea cu o insuportabilă claritate.Dureros de clare și palpabile, spaimele ne pătrund ființa instantaneu.Și totuși lumina își face loc și se încleștează într-o luptă pe viață și pe moarte cu întunericul.Oare vom reuși să-l învingem? În această cheie înțeleg eu să ,, citesc” acest superb peisaj marin al maestrului Petru Asimionese. Cu admirație Ioan Bodea.

🍪 Această gazetă folosește cookie-uri. Nu pentru a te urmări, ci pentru a funcționa corect, a-ți arăta conținut relevant și a înțelege cum este folosit site-ul. Acceptând cookie-urile, susții funcționarea presei independente și ne ajuți să rămânem liberi. Mai mult