Mai puțin știute despre Anghel Saligny

Anghel Saligny a fost un remarcabil inginer constructor, recunoscut ca un pionier mondial al științei construcțiilor metalice și de beton armat. El este cunoscut pentru multiplele sale invenții și soluții inovatoare în proiectarea și construirea podurilor și a construcțiilor industriale, precum și pentru fundația cheiurilor portuare și a docurilor. Iată câteva aspecte mai puțin cunoscute despre viața și realizările sale impresionante:

1. Originea

Anghel Saligny s-a născut pe 19 aprilie 1854 în comuna Șerbănești, județul Galați, într-o familie cu rădăcini poloneze. Tatăl său, Alfred Saligny, era profesor de origine franceză, iar mama sa, Anna, era de origine poloneză. Educația primită în familie și influențele culturale diverse au contribuit la formarea unui caracter deschis și inovator.

2. Primul pod combinat pentru șosea și cale ferată din România

În perioada 1881-1882, Anghel Saligny a proiectat linia ferată Adjud – Târgu Ocna, realizând primele poduri combinate pentru șosea și cale ferată din țară. Această inovație a demonstrat încă de la început ingeniozitatea și capacitatea sa de a aduce soluții tehnice eficiente și durabile.

3. Inovații în construcții metalice și din beton armat

Printre cele mai notabile realizări ale lui Saligny se numără silozurile din beton armat de la Brăila și Galați, construite în premieră mondială. Aceste structuri au fost proiectate și executate sub directa sa îndrumare, utilizând pentru prima oară betonul armat pentru silozuri. Silozurile aveau capacitatea de a stoca peste 25.000 de tone de cereale și reprezentau o soluție revoluționară pentru acea perioadă.

4. Fundații inovatoare pentru cheiuri și docuri

Între 1884 și 1889, Saligny a lucrat la construcția docurilor și antrepozitelor de la Galați și Brăila, unde a introdus soluții originale pentru fundații. El a utilizat straturi de fascine și piloți pentru fundațiile cheiurilor și a bazinelor de legătură cu Dunărea, utilizând betonul armat într-un mod inovator.

5. Podul de la Cernavodă – O capodoperă a ingineriei

Proiectarea și construcția podului peste Dunăre de la Cernavodă, realizate între 1890 și 1895, sunt considerate cele mai importante lucrări ale lui Saligny. Acest pod era, la vremea respectivă, cel mai lung din Europa și unul dintre cele mai mari poduri metalice cu deschidere mare din lume. Proiectul a introdus două mari inovații: sistemul de grinzi cu console și utilizarea oțelului moale în locul fierului pudlat pentru tabliere.

6. Amenajarea portului Constanța – silozurile Anghel Saligny

Între 1889 și 1909, Saligny a coordonat lucrările de amenajare ale portului Constanța. Aici a introdus pentru prima oară în România utilizarea piloților și radierelor din beton armat în construcțiile portuare și a proiectat silozurile de cereale și stația de petrol.

Silozurile Anghel Saligny sunt un ansamblu de monumente istorice situate în municipiul Constanța, la danele 17-18 ale Portului Constanța. Acestea au fost construite în două etape, între 1904-1909 și 1912-1915, și reprezintă unele dintre cele mai remarcabile realizări ale inginerului Anghel Saligny după planurile arhitectului Petre Antonescu.

7. Proiecte ferroviare și poduri importante

Saligny a avut un rol esențial în dezvoltarea infrastructurii feroviare din România. Printre proiectele sale se numără linia de cale ferată Târgu Jiu – Filiași, tunelul de cale ferată din Valea Mostiștei și portul Ramadan (Giurgiu). De asemenea, a proiectat și construit numeroase poduri metalice, inclusiv podul peste Siret, la Cosmești, de 430 m lungime, înlocuind structurile necorespunzătoare realizate de firme străine.

8. Recunoaștere internațională și națională

Anghel Saligny a fost recunoscut pe plan internațional pentru contribuțiile sale inovatoare. În 1885, guvernul român a organizat un concurs internațional pentru proiectul unui pod de cale ferată peste Dunăre, la Cernavodă, iar Saligny a fost selectat pentru a conduce acest proiect ambițios. În 1895, podul a fost inaugurat în prezența regelui Carol I, confirmându-i reputația de inginer de excepție.

9. Pionierat înutilizarea betonului armat si prefabricarea betonului

În realizarea silozurilor, Saligny a utilizat piese prefabricate la sol sub formă de plăci, o tehnică inovatoare la acea vreme. Prefabricarea plăcilor, sudura barelor metalice și mecanizarea montajului au fost alte priorități pe plan mondial introduse de Saligny.

10. Profesor și mentor

Pe lângă activitatea sa practică, Saligny a avut și o carieră academică impresionantă. A fost profesor la Școala Națională de Poduri și Șosele din București, unde a influențat generații întregi de ingineri. Cursurile sale erau recunoscute pentru rigoarea și inovația lor, inspirând tinerii să urmeze cariere în inginerie.

11. Spiritul inovator

Anghel Saligny nu s-a limitat doar la tehnicile existente, ci a fost mereu în căutarea unor soluții noi și eficiente. El a proiectat și construit primul pod din Europa și al treilea din lume utilizând o structură metalică pe șine, podul de la Cernavodă fiind o capodoperă a ingineriei din acea vreme.

12. Implicarea în comunitate

Pe lângă realizările sale profesionale, Saligny a fost activ și în comunitatea sa. A fost membru al mai multor societăți științifice și tehnice, atât naționale, cât și internaționale, unde a contribuit la dezvoltarea și promovarea ingineriei ca știință esențială pentru progresul societății.

Anghel Saligny rămâne o figură emblematică în istoria ingineriei, nu doar pentru realizările sale impresionante, ci și pentru spiritul său inovator și dedicarea sa față de dezvoltarea infrastructurii moderne. Moștenirea sa continuă să inspire și să servească drept model pentru inginerii de astăzi.

Related posts

Și totuși sarmaua?!…Sarmaua dom’le!… e românească sau turceasca? Ce întrebare năroadă! Cum să fie turcească , mai ales cea așezonată cu slăninuță de porc crescut în bătătură! Păi unde ai mai văzut dumneata turc mahomedan, să înfulece sărmălute’n foi de viță și mustind a unturică de purcel? Și apropo de înfulecat. Se cam exagerează…cum că moldovenii și mai ales cei din Iași ar fi hulpavi la sarmale!Că dacă am avut pe unul mai pântecos, Nică a lui Ștefan a Petrei,gata acum toți suntem fanii lui Flămânzilă? Adevăru-i că tălica Ion a cam exagerat la hanul,,Trei sarmale”.Adicătălea ce înseamnă 3 sărmăluțe în foi de viță infășurate strâns…Chiar înăbușite în smântână tot n-ajung nici pe o măsea.Așa că povestitorul a sugerat modificarea firmei de la han.Păi nu-i mai corect ,,La trei oale cu sarmale”.Cum să atragi mușteriu cu trei amărâte de sărmăluțe anemice! Dar revenind la tradițiile noastre…Turcii…nu și nu că sarmaua este a lor! Că ei au învelit orezul în nu știu ce și de aici a început plagiatul! Pân’ la urmă am dat- o la pace recunoscând că aici în Balcani am împrumutat fiecare rețetele unii de la alții și avem acum fiecare sarmaua lui.Iar noi moldovenii de la Iași am mai adăugat la urmă o stropeală cu licoare de Cotnari.Iacă așa ghini! Și mă rog turcul cu treaba lui și cu ceaiul de măghiran!

Păzea! Vin turcii! Da nu fugiți bre! Chiar dacă vin înarmați până în dinți…cu baclavale, șuberek, sarailie și alte turcisme! Când? Pe 25,26 și 27 iulie a.c. Unde atacă? La Iași în Parcul Expoziției din Copou.Scop? Caritabil! Cine poate să ajute cumpărând produsele expuse să o facă! Știm cu toții câte au pătimit de la cutremure vijelii și altele.Hai bre să dăm o mână de ajutor!

O lume frământată!…Cu accente tragice, învolburate până aproape de autodistrugere.Pe ici pe colo mai răzbat timide câteva accente de speranță verde inchis,înghițite rapid de hăul întunecat.Totul se zvârcolește nevrotic ca în tablourile lui Van Gogh.Și toate acestea cu o insuportabilă claritate.Dureros de clare și palpabile, spaimele ne pătrund ființa instantaneu.Și totuși lumina își face loc și se încleștează într-o luptă pe viață și pe moarte cu întunericul.Oare vom reuși să-l învingem? În această cheie înțeleg eu să ,, citesc” acest superb peisaj marin al maestrului Petru Asimionese. Cu admirație Ioan Bodea.

🍪 Această gazetă folosește cookie-uri. Nu pentru a te urmări, ci pentru a funcționa corect, a-ți arăta conținut relevant și a înțelege cum este folosit site-ul. Acceptând cookie-urile, susții funcționarea presei independente și ne ajuți să rămânem liberi. Mai mult